Listade bilmodeller är de som såldes nya på marknaden 2012-2015, alltså för en del märken även modeller lanserade före 2012, t.ex. Citorën C5, som lanserades ca. 2009. Nedanstående tips är mina egna, baserade på mitt subjektiva omdöme, fakta och åsikter från motorvärlden, motorjournalister och skickliga bilmekaniker med lång erfarenhet. Jag rekommenderar bilar som jag skulle kunna tänka mig att köpa och äga utifrån en normal årsinkomst. Listan kommer att ändras löpande. Alla bilar har svaga sidor och kommer behöva repareras. Frågan är bara när, hur ofta och till vilket pris.
De två viktigaste faktorerna för ett problemminimerat bilägande är
- Vilken bilmodell du köper
- Hur du vårdar och underhåller bilen
Jag markerar med grön text vilken bil jag skulle valt i den klassen.
Mikro- och småbilsklassen
Hyundai i10 (mikroklass) Mitt val i mikroklassen
Testvinnare i Vi Bilägares småbilstest, i nr. 12 2014. Vann mot Seat Mii och Peugeot 108. Bra rostskydd. Bilen är i storleksklassen under Renault Clio och Opel Corsa – den minsta bilklassen alltså. Dock upplevs bilen i framsätet som större än vad den är och kan konkurrera med de större småbilarna. Ganska låg ljudnivå, bra komfort, snål, lättkörd motor och bra totalekonomi. Mycket trevlig och fin förarmiljö.
4/5 i krocktest 2014. Autobroms finns ej som tillval. Lite slöa bromsar. Bästa köp i mikroklassen 2014!
Peugeot 208
Bra drivlina, komfort och design.
Dåligt rostskydd. Komplettera. Den mycket lågt placerade ratten kan skymma sikten till instrumenten, beroende på kroppslängd. Åker ur älgtestbanan vid 10 km/h lägre hastighet än Renault Clio.
Renault Clio mitt val
Bekväm, tyst, snål, säker, bra utrymmen och bra rostskydd. Bra pris. Riktigt bra undanmanöveregenskaper, i klass med prestandabilar!
Överdesignad instrumentpanel, korta sittdynor i framstolarna.
Seat Ibiza
Bra rostskydd, design och komfort. 3 års nybilsgaranti numera.
Bullrig.
Suzuki Swift
Testvinnare 2010. Körglad, prisvärd, snygg.
Bullrig, dåligt rostskydd som bör kompletteras. Bullrig.
Golfklassen
Ford Focus
Bra rostskydd, komfort och säkerhet.
Omtyckt av motorjournalister.
Peugeot 308
Årets familjebil 2008, i Teknikens Värld och Motorföraren. Rymlig, komfortabel och bra motor. Mycket snål E85-motor finns att välja.
Den sega robotiserade manuella MCP-växellådan. Snål, men tar bort all körglädje. De två uppfällbara extrasätena är mycket små.
Renault Megane mitt val
Billig, säker, bra rostskydd, bekväm.
Lågt andrahandsvärde.
Toyota Auris
Pålitlig, högt andrahandsvärde.
Bullrig och dåligt rostskydd. Komplettera.
Seat Leon
Syskonbil med Audi A3 och VW Golf 7. Samma komponenter, men till ett lägre pris. Tillbehör och paket är mycket billigare än till syskonen ovan. Komfortabel, körglad och numera inte bullrig, dock är VW Golf bekvämare och tystare. Bra rostskydd. Seat gör ”en BMW” och inför nu 3 års nybilsgaranti och fri service i 3 år/4500 mil.
VAG-delar (VW-koncernen). Smart modultänkande, men problemet är att det är VW som står för delarna och de kommer därför ha samma hållbarhet som i Golf. Detsamma gäller troligen lacken, men detta är bara en gissning än så länge. Se info om Golf nedan.
Volvo V40
Bästa bilen i Vi Bilägares vinterbilstest 2013 och testvinnare i test mot BMW 116 och Lexus CT 200h. Rolig, bekväm och trygg att köra. Mycket bra vintervägsegenskaper. Mycket hög säkerhet med många aktiva säkerhetssystem, och tydlig instrumentering. Sannolikt högt andrahandsvärde, som de flesta Volvoar i Sverige.
Dålig bakåtsikt, små knappar på instrumentpanelen och trång förarplats. Dyr.
VW Golf 7
Testvinnare 2012 och 2013 i olika tester. Säker, rolig, bra rostskydd och komfort.
Dyr. Enorm överförbrukning med 105-hästarsdieseln i vintertest (nästan 50%!). Radarn till adaptiva farthållaren gror igen snabbt på snöiga och smutsiga vintervägar. VW har länge haft problem med sina bensinmotorer som kan skära vid mycket småkörning och oljebytesintervaller runt 3000 mil. Byt var 1500:e mil så går det bra. VW har även stora problem med lacken i form av galvsläpp, d.v.s. att lacken släpper från galvaniseringen under, och så blir det rost där = omlackering. Jag hade inte köpt denna bil, men den är likväl populär. Hade kvalitén varit som den ska hade detta kunnat vara mitt val i klassen. Seat Leon är i mångt och mycket samma bil som Golf, varför mycket av ovanstående kritik gäller även den. Golfen vinner dock i jämförelse mellan bilarna.
Mellanklassen
Citroën C5
Snygg, hög kvalitetskänsla, komfort, säkerhet. 3 års nybilsgaranti fr.o.m. 2013.
Ganska bra rostskydd i form av galvanisering, men dåligt med rostskyddsmassa. Komplettera. Dåligt pisksnärtsskydd.
BMW 318 mitt val 3
Testvinnare i Teknikens Världs kombitest 2012. 80 öre dyrare/mil än testvinnaren Skoda Octavia i Vi Bilägares test med BMW 318 d, Skoda Octavia diesel och Peugeot 508 GT, vilket är ett bra betyg. Fri service de 3 första åren och högt andrahandsvärde ger en bra totalekonomi räknat på de 3 första åren i testet. Vinnare av premiumkombitest i Vi Bilägare 2012. Bra fjädring och en hel del utrustning verkar ingå.
En del reservdelar är dyra; en ny katalysator kostar 13 000:-. Kolla försäkringspriset före köp.
Hyundai i40
Stor, mycket prisvärd, hyggligt rostskydd och pålitlig. Seriös V70-utmanare.
Väldigt dåligt helljus. Måste i dagsläget kompletteras med extraljus. Lite bullrig på svensk asfalt.
Mazda 6
Körglad. Den starkaste bensinaren på 2,5-literoch 192 hk. är riktigt bränslesnål tack vare ny teknik. På vinterlandsvägar, med vinterdäck, i minusgrader, ligger den verkliga förbrukningen på 0,6 l./mil! Superbt! Ont om data, men sannolikt förbättrat rostskydd, bra komfort och hög säkerhet. Bra rostskydd.
Rostskyddet lär vara bra, då Mazda numera rostskyddar sina bilar i importhamn. Dåliga konstruktioner går dock inte att ”rostskydda” bort. De adaptiva (valbara) helljusstrålkastarna är vingliga och fungerar inte bra på kurviga vägar. Dåligt helljus. Bullrar högt på grov asfalt – provkör före köp.
Peugeot 508
Bekväm, tyst, snygg, säker. Äntligen har en fransk bil ett godkänt/bra pisksnärtsskydd.
Mediokert rostskydd (bra galvanisering, dåligt med rostskyddsmassa). Drivlinan brukar vara mycket hållbar på franska bilar. Komplettera rostskyddet så bör du ha bil i decennier med rätt skötsel. Glastak är standard = ev. sprickor kan bli väldigt dyra, om det inte täcks av försäkringen. Kolla det!
Renault Laguna
Bra rostskydd, lågt pris och bra utrymmen.
Hård fjädring för att vara en fransos. Lågt andrahandsvärde.
Toyota Avensis
Prisvärd, pålitlig, höjd komfort, säker.
Dåligt rostskydd, bör absolut kompletteras.
Volvo V70 mitt val 2
Säker, bra rostskydd, komfort och utrymmen. Mycket högt andrahandsvärde i Sverige.
Dyr. Från 282 000:- är ett för högt pris för denna förvisso mycket fina bil. 100 000: dyrare än Skoda Octavia Combi.
Skoda Octavia mitt val 1
Nio krockkuddar, hög säkerhet med många aktiva säkerhetssystem, rymlig, bra utsikt från baksätet. Mycket billigare än kusinen VW Passat. Mycket bil för pengarna. Vinner i kombitest mot V70 i Teknikens Värld. Kombin kostar från 184 200:-, vilket är ett mycket bra pris.
Bullrig på grov asfalt. Kommer Octavia att drabbas av samma besvär med galvsläpp som Passat? Samma motorer som Passat = samma svagheter. Undvik DSG-lådan av torrlamelltyp, då det är samma som i VW. En ny katalysator kostar 18 000:-!
Skoda Superb
Prisvärd, mycket rymligt baksäte, bra rostskydd, säkerhet och komfort.
Kan vara bullrig på grov asfalt och speciellt på isiga vägar. Innehåller VW-delar (se nedan om Passat och ovan om Octavia).
VW Passat
Ej med på min lista av bl.a. dessa och dessa skäl.
Stora mellanklassare med ”mullekläder” (Cross Country-stuket)
Volvo XC70 mitt val
Trygg, komfortabel och säker, med bra rostskydd. Högt andrahandsvärde. Låg ljudnivå i kupén.
Kostar liksom konkurrenterna mycket pengar att köpa.
Peugeot 508 RXH
Lyxutrustad till samma pris som konkurrenterna med mindre utrustning. Bekväm med hög kvalitetskänsla och låg ljudnivå i kupén. Riktigt snål tack vare hybriddriften.
Endast 1100 kg. i dragvikt. Vid hård körning tappar den kraften i hybriddrivningen bak, när batterierna är tömda. 11 hk. finns dock kvar, från dieselmotorn.
SUV
Honda CR-V
Förra generationen var testvinnare år efter år. Driftsäker. Ekonomisk för att vara en SUV. Vi får anta att Honda fortsätter att ligga på topp med nya generationen. Bekvämare fjädring än i konkurrenterna. Tar sig fram bra på snöig väg.
Kass rostskydd. Komplettera det. Markfrigången endast 16,5 cm, vilket är mindre än för konkurrenter som Mazda CX-5 och VW Tiguan och 3 cm lägre än för gamla CR-V. Understyr tidigare än konkurrenterna på snöväg och har nervöst uppträdande på vinterväglag; fyrhjulsdriften går in för sent vid sladdar och antisladdsystemet griper sen in varpå säkerhetsbältet sträcks, vilket känns otrevligt. Värmesystemet i dieselmotorn (150 hk) orkar inte värma upp kupén när det är runt -10 ute. Väger 1,8 ton med automatlåda och 2,2-litersdiesel. Gammal 5-växlad automatlåda som sänker körbarheten på bilen. Klent helljus och dålig bakåtsikt. Ganska högt ingångspris.
Mazda CX-5 mitt val
En het utmanare. Sportig och körglad, hög komfort, säkerhet och bra rostskydd. 10 års garanti. Bra pris.
Kan upplevas lite stötig i fjädringen i lägre fart.
Volvo XC60
Bekväm, en av världens säkraste bilar, bra rostskydd, högt andrahandsvärde.
Dyr att köpa. Därför inte mitt val i klassen.
Mindre minibussar
Opel Zafira
Bra pris, bekväm, körglad och med ok utrymmen. Låga ägandekostnader. Kurvljus tillval.
Miljöbilsklassade 2,0 CDTI EcoFLEX 130 hk ska undvikas p.g.a. stötigt sportchassi och sportstolar som är trånga. Välj 2,0 CDTI med 165 hk istället, utan sportchassi. Modellen är trängre än Ford S-Max. Kurvljustillvalet gör att xenonljusen ofta bländar mötande.
Ford S-Max 2,0 TDCI
Mycket rymlig, körglad, flexibel inredning. Komfortabel.
Dyra extrasäten, börjar bli gammal (men fortfarande klassledare). Känslig för stenskott/blästring av lacken på t.ex. trösklar och bakre hjulhuset. Se till att bilen har stänkskydd ram! Galvsläpp förekommer också. Jag hade inte köpt denna bil, men den är omtyckt i övrigt, verkar det som. Därför är den med här, men med dessa kommentarer.
Renault Grand Scénic mitt val
Bekväm, tyst och bra pris. Säker och bra rostskydd. Pålitlig och stark drivlina (motor och växellåda). Barnvänlig med sidofönster som barn kan se ut genom.
Kolla priset för kamremsbyte på Renaultverkstad. Det var mycket dyrt (12 000:-) på förra modellen. Strålkastarlampsbyte var också svårt/verkstadsjobb på förra modellen. Vet ej hur det är på nuvarande modell.
Större minibussar
Renault Grand Espace Mitt val 2
Mycket stor, bekväm, bra rostskydd och hög säkerhet. Lätthanterlig i trafiken. Slitstark drivlina.
Tidigare en del småfel, dyr i inköp. Gammal modell (2003). 175 hk-dieseln törstig med aut. Svårt hitta alla reglage. Endast två motoralternativ.
Ford Galaxy mitt val
Mycket rymlig, mycket körglad och personbilslik att köra med hög komfort. Många motoralternativ. Säker. Bra priser
Etanolmotorn är klen – undvik.
VW Sharan
Bekväm, stor och genomtänkt. Bra pris. Bra stolar och låg ljudnivå i kupén. Praktiska skjutdörrar. Mycket snål med dieselmotor, som också är det rekommenderade motorvalet (av mig) då den har mer kraft att driva den stora bussen.
Mindre smidig att köra än Ford Galaxy. Undvik den avancerade och krångelbenägna DSG-lådan, vilken kan ge dyra reparationer (enligt mig). Ingångspriset på Sharan är ca 30 000:- högre än på syskonbilen Seat Alhambra. Dock kan mer utrustning ingå som standard. VW har problem med lacken, och sedan drygt 10 år med bensinmotorer som lätt skär vid mycket småkörning. Se info för Golf 7 ovan. Jag vet ej om lackproblemen även gäller Sharan/Alhambra, då de tillverkas i Portugal och det alltså är möjligt att fabriken har en annan lack, men det logiska är att anta att lackreceptet är detsamma inom hela koncernen, och särskilt inom VW.
Bra översikt, men vilka årsmodeller gäller dessa tips? Med vänlig hälsning Tommy Steen
Tack för påpekandet. Jag gör sedan några år inget med sidan, utan den får ligga kvar till hjälp och information med den info och de länkar som finns. Jag har nu förtydligat menyrubrikerna. Mvh Erik