Bilmodeller 2012-2015

Listade bilmodeller är de som såldes nya på marknaden 2012-2015, alltså för en del märken även modeller lanserade före 2012, t.ex. Citorën C5, som lanserades ca. 2009. Nedanstående tips är mina egna, baserade på mitt subjektiva omdöme, fakta och åsikter från motorvärlden, motorjournalister och skickliga bilmekaniker med lång erfarenhet. Jag rekommenderar bilar som jag skulle kunna tänka mig att köpa och äga utifrån en normal årsinkomst. Listan kommer att ändras löpande. Alla bilar har svaga sidor och kommer behöva repareras. Frågan är bara när, hur ofta och till vilket pris.

De två viktigaste faktorerna för ett problemminimerat bilägande är

  1. Vilken bilmodell du köper
  2. Hur du vårdar och underhåller bilen

Jag markerar med grön text vilken bil jag skulle valt i den klassen.

Mikro- och småbilsklassen

Hyundai i10 (mikroklass)   Mitt val i mikroklassen
plus Testvinnare i Vi Bilägares småbilstest, i nr. 12 2014. Vann mot Seat Mii och Peugeot 108. Bra rostskydd. Bilen är i storleksklassen under Renault Clio och Opel Corsa – den minsta bilklassen alltså. Dock upplevs bilen i framsätet som större än vad den är och kan konkurrera med de större småbilarna. Ganska låg ljudnivå, bra komfort, snål, lättkörd motor och bra totalekonomi. Mycket trevlig och fin förarmiljö.
minus 4/5 i krocktest 2014. Autobroms finns ej som tillval. Lite slöa bromsar. Bästa köp i mikroklassen 2014!

Peugeot 208
plus Bra drivlina, komfort och design.
minus Dåligt rostskydd. Komplettera. Den mycket lågt placerade ratten kan skymma sikten till instrumenten, beroende på kroppslängd. Åker ur älgtestbanan vid 10 km/h lägre hastighet än Renault Clio.

Renault Clio   mitt val
plus Bekväm, tyst, snål, säker, bra utrymmen och bra rostskydd. Bra pris. Riktigt bra undanmanöveregenskaper, i klass med prestandabilar!
minus Överdesignad instrumentpanel, korta sittdynor i framstolarna.

Seat Ibiza
plus
Bra rostskydd, design och komfort. 3 års nybilsgaranti numera.
minus Bullrig.

Suzuki Swift
plus Testvinnare 2010. Körglad, prisvärd, snygg.
minus Bullrig, dåligt rostskydd som bör kompletteras. Bullrig.

Golfklassen

Ford Focus
plus Bra rostskydd, komfort och säkerhet.
minus Omtyckt av motorjournalister.

Peugeot 308
plus Årets familjebil 2008, i Teknikens Värld och Motorföraren. Rymlig, komfortabel och bra motor. Mycket snål E85-motor finns att välja.
minus Den sega robotiserade manuella MCP-växellådan. Snål, men tar bort all körglädje. De två uppfällbara extrasätena är mycket små.

Renault Megane   mitt val
plus Billig, säker, bra rostskydd, bekväm.
minus Lågt andrahandsvärde.

Toyota Auris
plus Pålitlig, högt andrahandsvärde.
minus Bullrig och dåligt rostskydd. Komplettera.

Seat Leon
plus Syskonbil med Audi A3 och VW Golf 7. Samma komponenter, men till ett lägre pris. Tillbehör och paket är mycket billigare än till syskonen ovan. Komfortabel, körglad och numera inte bullrig, dock är VW Golf bekvämare och tystare. Bra rostskydd. Seat gör ”en BMW” och inför nu 3 års nybilsgaranti och fri service i 3 år/4500 mil.
minusVAG-delar (VW-koncernen). Smart modultänkande, men problemet är att det är VW som står för delarna och de kommer därför ha samma hållbarhet som i Golf. Detsamma gäller troligen lacken, men detta är bara en gissning än så länge. Se info om Golf nedan.

Volvo V40
plus
Bästa bilen i Vi Bilägares vinterbilstest 2013 och testvinnare i test mot BMW 116 och Lexus CT 200h. Rolig, bekväm och trygg att köra. Mycket bra vintervägsegenskaper. Mycket hög säkerhet med många aktiva säkerhetssystem, och tydlig instrumentering. Sannolikt högt andrahandsvärde, som de flesta Volvoar i Sverige.
minus Dålig bakåtsikt, små knappar på instrumentpanelen och trång förarplats. Dyr.

VW Golf 7
plus Testvinnare 2012 och 2013 i olika tester. Säker, rolig, bra rostskydd och komfort.
minus Dyr. Enorm överförbrukning med 105-hästarsdieseln i vintertest (nästan 50%!). Radarn till adaptiva farthållaren gror igen snabbt på snöiga och smutsiga vintervägar. VW har länge haft problem med sina bensinmotorer som kan skära vid mycket småkörning och oljebytesintervaller runt 3000 mil. Byt var 1500:e mil så går det bra. VW har även stora problem med lacken i form av galvsläpp, d.v.s. att lacken släpper från galvaniseringen under, och så blir det rost där = omlackering. Jag hade inte köpt denna bil, men den är likväl populär. Hade kvalitén varit som den ska hade detta kunnat vara mitt val i klassen. Seat Leon är i mångt och mycket samma bil som Golf, varför mycket av ovanstående kritik gäller även den. Golfen vinner dock i jämförelse mellan bilarna.

Mellanklassen

Citroën C5
plus Snygg, hög kvalitetskänsla, komfort, säkerhet. 3 års nybilsgaranti fr.o.m. 2013.
minus Ganska bra rostskydd i form av galvanisering, men dåligt med rostskyddsmassa. Komplettera. Dåligt pisksnärtsskydd.

BMW 318   mitt val 3
plus Testvinnare i Teknikens Världs kombitest 2012. 80 öre dyrare/mil än testvinnaren Skoda Octavia i Vi Bilägares test med BMW 318 d, Skoda Octavia diesel och Peugeot 508 GT, vilket är ett bra betyg. Fri service de 3 första åren och högt andrahandsvärde ger en bra totalekonomi räknat på de 3 första åren i testet. Vinnare av premiumkombitest i Vi Bilägare 2012. Bra fjädring och en hel del utrustning verkar ingå.
minus En del reservdelar är dyra; en ny katalysator kostar 13 000:-. Kolla försäkringspriset före köp.

Hyundai i40
plus Stor, mycket prisvärd, hyggligt rostskydd och pålitlig. Seriös V70-utmanare.
minus Väldigt dåligt helljus. Måste i dagsläget kompletteras med extraljus. Lite bullrig på svensk asfalt.

Mazda 6
plus Körglad. Den starkaste bensinaren på 2,5-literoch 192 hk. är riktigt bränslesnål tack vare ny teknik. På vinterlandsvägar, med vinterdäck, i minusgrader, ligger den verkliga förbrukningen på 0,6 l./mil! Superbt! Ont om data, men sannolikt förbättrat rostskydd, bra komfort och hög säkerhet. Bra rostskydd.
minus Rostskyddet lär vara bra, då Mazda numera rostskyddar sina bilar i importhamn. Dåliga konstruktioner går dock inte att ”rostskydda” bort. De adaptiva (valbara) helljusstrålkastarna är vingliga och fungerar inte bra på kurviga vägar. Dåligt helljus. Bullrar högt på grov asfalt – provkör före köp.

Peugeot 508
plus Bekväm, tyst, snygg, säker. Äntligen har en fransk bil ett godkänt/bra pisksnärtsskydd.
minus Mediokert rostskydd (bra galvanisering, dåligt med rostskyddsmassa). Drivlinan brukar vara mycket hållbar på franska bilar. Komplettera rostskyddet så bör du ha bil i decennier med rätt skötsel. Glastak är standard = ev. sprickor kan bli väldigt dyra, om det inte täcks av försäkringen. Kolla det!

Renault Laguna
plus Bra rostskydd, lågt pris och bra utrymmen.
minus Hård fjädring för att vara en fransos. Lågt andrahandsvärde.

Toyota Avensis
plus Prisvärd, pålitlig, höjd komfort, säker.
minus Dåligt rostskydd, bör absolut kompletteras.

Volvo V70   mitt val 2
plus Säker, bra rostskydd, komfort och utrymmen. Mycket högt andrahandsvärde i Sverige.
minus Dyr. Från 282 000:- är ett för högt pris för denna förvisso mycket fina bil. 100 000: dyrare än Skoda Octavia Combi.

Skoda Octavia   mitt val 1
plus Nio krockkuddar, hög säkerhet med många aktiva säkerhetssystem, rymlig, bra utsikt från baksätet. Mycket billigare än kusinen VW Passat. Mycket bil för pengarna. Vinner i kombitest mot V70 i Teknikens Värld. Kombin kostar från 184 200:-, vilket är ett mycket bra pris.
minus Bullrig på grov asfalt. Kommer Octavia att drabbas av samma besvär med galvsläpp som Passat? Samma motorer som Passat = samma svagheter. Undvik DSG-lådan av torrlamelltyp, då det är samma som i VW. En ny katalysator kostar 18 000:-!

Skoda Superb
plus Prisvärd, mycket rymligt baksäte, bra rostskydd, säkerhet och komfort.
minusKan vara bullrig på grov asfalt och speciellt på isiga vägar. Innehåller VW-delar (se nedan om Passat och ovan om Octavia).

VW Passat
Ej med på min lista av bl.a. dessa och dessa skäl.

Stora mellanklassare med ”mullekläder” (Cross Country-stuket)

Volvo XC70   mitt val
plus
Trygg, komfortabel och säker, med bra rostskydd. Högt andrahandsvärde. Låg ljudnivå i kupén.
minus Kostar liksom konkurrenterna mycket pengar att köpa.

Peugeot 508 RXH
plus Lyxutrustad till samma pris som konkurrenterna med mindre utrustning. Bekväm med hög kvalitetskänsla och låg ljudnivå i kupén. Riktigt snål tack vare hybriddriften.
minus Endast 1100 kg. i dragvikt. Vid hård körning tappar den kraften i hybriddrivningen bak, när batterierna är tömda. 11 hk. finns dock kvar, från dieselmotorn.

SUV

Honda CR-V
plus Förra generationen var testvinnare år efter år. Driftsäker. Ekonomisk för att vara en SUV. Vi får anta att Honda fortsätter att ligga på topp med nya generationen. Bekvämare fjädring än i konkurrenterna. Tar sig fram bra på snöig väg.
minus Kass rostskydd. Komplettera det. Markfrigången endast 16,5 cm, vilket är mindre än för konkurrenter som Mazda CX-5 och VW Tiguan och 3 cm lägre än för gamla CR-V. Understyr tidigare än konkurrenterna på snöväg och har nervöst uppträdande på vinterväglag; fyrhjulsdriften går in för sent vid sladdar och antisladdsystemet griper sen in varpå säkerhetsbältet sträcks, vilket känns otrevligt. Värmesystemet i dieselmotorn (150 hk) orkar inte värma upp kupén när det är runt -10 ute. Väger 1,8 ton med automatlåda och 2,2-litersdiesel. Gammal 5-växlad automatlåda som sänker körbarheten på bilen. Klent helljus och dålig bakåtsikt. Ganska högt ingångspris.

Mazda CX-5   mitt val
plus En het utmanare. Sportig och körglad, hög komfort, säkerhet och bra rostskydd. 10 års garanti. Bra pris.
minusKan upplevas lite stötig i fjädringen i lägre fart.

Volvo XC60
plus Bekväm, en av världens säkraste bilar, bra rostskydd, högt andrahandsvärde.
minusDyr att köpa. Därför inte mitt val i klassen.

Mindre minibussar

Opel Zafira
plus Bra pris, bekväm, körglad och med ok utrymmen. Låga ägandekostnader. Kurvljus tillval.
minusMiljöbilsklassade 2,0 CDTI EcoFLEX 130 hk ska undvikas p.g.a. stötigt sportchassi och sportstolar som är trånga. Välj 2,0 CDTI med 165 hk istället, utan sportchassi. Modellen är trängre än Ford S-Max. Kurvljustillvalet gör att xenonljusen ofta bländar mötande.

Ford S-Max 2,0 TDCI
plus
Mycket rymlig, körglad, flexibel inredning. Komfortabel.
minus
Dyra extrasäten, börjar bli gammal (men fortfarande klassledare). Känslig för stenskott/blästring av lacken på t.ex. trösklar och bakre hjulhuset. Se till att bilen har stänkskydd ram! Galvsläpp förekommer också. Jag hade inte köpt denna bil, men den är omtyckt i övrigt, verkar det som. Därför är den med här, men med dessa kommentarer.

Renault Grand Scénic   mitt val
plus Bekväm, tyst och bra pris. Säker och bra rostskydd. Pålitlig och stark drivlina (motor och växellåda). Barnvänlig med sidofönster som barn kan se ut genom.
minus Kolla priset för kamremsbyte på Renaultverkstad. Det var mycket dyrt (12 000:-) på förra modellen. Strålkastarlampsbyte var också svårt/verkstadsjobb på förra modellen. Vet ej hur det är på nuvarande modell.

Större minibussar

Renault Grand Espace   Mitt val 2  
plus Mycket stor, bekväm, bra rostskydd och hög säkerhet. Lätthanterlig i trafiken. Slitstark drivlina.
minus Tidigare en del småfel, dyr i inköp. Gammal modell (2003). 175 hk-dieseln törstig med aut. Svårt hitta alla reglage. Endast två motoralternativ.

Ford Galaxy   mitt val
plus Mycket rymlig, mycket körglad och personbilslik att köra med hög komfort. Många motoralternativ. Säker. Bra priser
minus Etanolmotorn är klen – undvik.

VW Sharan
plus Bekväm, stor och genomtänkt. Bra pris. Bra stolar och låg ljudnivå i kupén. Praktiska skjutdörrar. Mycket snål med dieselmotor, som också är det rekommenderade motorvalet (av mig) då den har mer kraft att driva den stora bussen.
minus Mindre smidig att köra än Ford Galaxy. Undvik den avancerade och krångelbenägna DSG-lådan, vilken kan ge dyra reparationer (enligt mig). Ingångspriset på Sharan är ca 30 000:- högre än på syskonbilen Seat Alhambra. Dock kan mer utrustning ingå som standard. VW har problem med lacken, och sedan drygt 10 år med bensinmotorer som lätt skär vid mycket småkörning. Se info för Golf 7 ovan. Jag vet ej om lackproblemen även gäller Sharan/Alhambra, då de tillverkas i Portugal och det alltså är möjligt att fabriken har en annan lack, men det logiska är att anta att lackreceptet är detsamma inom hela koncernen, och särskilt inom VW.

2 Responses to Bilmodeller 2012-2015

  1. Tommy Steen skriver:

    Bra översikt, men vilka årsmodeller gäller dessa tips? Med vänlig hälsning Tommy Steen

    • Erik skriver:

      Tack för påpekandet. Jag gör sedan några år inget med sidan, utan den får ligga kvar till hjälp och information med den info och de länkar som finns. Jag har nu förtydligat menyrubrikerna. Mvh Erik

Lämna en kommentar