Svt Plus har granskat ett problem med dagens nya bilar; De har ofta plastpaneler undertill, för att minska luftmotståndet. Dessa paneler kan ta 1-2 timmar att ta loss, och det görs därför inte, vare sig på verkstad eller bilbesiktning. Och innanför dessa icke tättslutande paneler samlas vägdamm, grus, salt och fukt, vilket skapar en korrosiv miljö mellan panel och underrede. I programmet visas hur en 8 år, till synes fin och rostfri Toyota Prius, blivit så rostangripen i underredet, att rostskyddsexperten säger att det är för sent att rostskydda bilen.
En bils utsida säger nästan ingenting om hur bra dess rostskydd är, eller om bilen angripits av rost. Rosten kommer oftast underifrån och inifrån hålrum och karossdelar. Därför är det viktigt att ta reda på det själv, vare sig man är ägare av en nyare bil med denna konstruktion, eller om man tänker köpa en sådan bil. Det kan bli en mycket dyr affär.
Programklipp: Plus om bilars rostskydd och rostskyddsgarantin
Nyligen exploderade (!) en VW Touran TSI EcoFuel, när bilens ena gastank fylldes med gas på påfyllningsstationen i Linköping. Orsak? Tanken hade rostat sönder av vägsalt och fukt, och problemet syntes inte, just p.g.a. att tankarna ”skyddas”/döljs av plastpaneler. VW har varit medvetna om risken, men just denna bil hade inte varit inne för plombering och senare byte av tankarna, och så gick det som det gjorde, när en tank, som enligt regelverket skall klara ett tryck på 260 bar (Det är 2 bar i ett bildäck) exploderade.