Om

Jag som driver bloggen Svensk Bilrådgivning heter Erik Fogelmark. 2009 startade jag min firma med samma namn, men har lagt ner all verksamhet och har nu bloggen som en ren fritidssyssla. Bloggen är en kanal för mitt motorintresse ur ett kvalitets- och konsumentperspektiv. Syftet är att hjälpa dig att hitta en bil som passar just dina behov och önskemål bra, och på så sätt hjälpa dig att spara många tusenlappar i ägandekostnader varje år. Lika viktigt är att ha en bil som inte kräver för mycket underhåll, har dyra reservdelar, är osäker eller rostar lätt.

Jag skriver utifrån mina erfarenheter och kunskaper kring bilmodeller och händelser i bilvärlden, samt utifrån vad motorjournalister skriver och tycker om bilmodeller och annat. På så sätt kan jag ha ett metaperspektiv, genom att jag jämför omdömen och åsikter, om t.ex. bilmodeller, vilket ger en god grund för vilka bilmodeller jag kan rekommendera och vilja jag kan varna för. Alla tycker ju inte likadant, så jag försöker hitta den röda tråden i den information som finns kring olika bilmodeller.

Lycka till!

Eriks autograf - förnamn bara

Tidningsartikel om min verksamhet

Annonser

7 Responses to Om

  1. XXX skriver:

    Hej!
    Första gången jag läser denna blogg, kul att du lyfter hela VW koncernens problem, vet inte hur stor inblick du har bakom kulissen eller hur många du pratar som jobbar där men det är mycket i skymundan som ev. skulle behöva lyftas.

    Jobbar själv inom väggarna och tycker det är helt fel upplägg av dom att antingen ska man som privatperson ta kostnaden eller lägga över kostnaden på försäkringsbolagen och så hjälper man bara till med självrisken.

    • Erik skriver:

      Hej! Kul att du uppskattar det jag skriver om. Känns bra att få ännu en bekräftelse på de ofta förnekade problem som jag tar upp här, om bl.a. VAG-koncernen. Vänliga hälsningar /Erik

  2. Erik skriver:

    Tack för tipset! Jag läste om detta häromdan i SvD. Har inte orkat skriva om det, men nu har jag det.

    Ha det bra!

    /Erik

  3. Johan skriver:

    Hej!
    Du rekommenderar C5:an men vilken motor tror du mest på? Den svagare 1,6 eller starkare 2.0 (dieselbilarna)?

    • Erik skriver:

      Hej Johan!

      Det beror på om du ska dra något med bilen eller inte. 1,6-motorn räcker till bra för vardagskörning, men om du vill dra en husvagn är det smidigare med större motorn. Läste på nån dansk sida, att 1,6-litersdieseln, som är en bra motor, och världens mest tillverkade motor, har jag för mig, kan koksa igen i vissa/sällsynta fall, kanske det var vid småkörning. Det är inget jag hört talas om själv för övrigt. Det är bl.a. den motorn Volvo haft (har?) i sina V70 och gamla V50 DRIVe-modeller.

      Eftersom bränsleförbrukningen inte stiger alls så mycket mellan mindre och större motorer på dieselbilar som på bensinbilar, samt den lilla lilla risken för koksning jag läst om, och fördelen med lite mer kraft om du ska köra tungt/dra saker, så rekommenderar jag 2,0-motorn. Men båda är bra motorer.

      /Erik

      • Johan skriver:

        Hej igen och tack för ditt svar! Jag är ju sugen på bilen men efter lite vidare efterforskningar så visar det sig att C5:an har många modellrelaterade fel, eller har jag läst statistiken fel? Det är ju rätt irriterande om spindelleder och andra delar ger upp efter bara några år. Vad har du för tankar kring detta?

      • Erik skriver:

        Jag har inte koll på den senaste statistiken från bilprovningen, men vet att franska bilars överrepresentation i fel ofta är ägarrelaterade, då ägarna till franska bilar ofta struntar i att sköta bilen som den bör skötas.

        Vad gäller spindelleder så är det ofta en svag punkt på de flesta nya bilar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: