Dagspressen rapporterar att många dieseldrivna bilmodeller fått problem med igenslammande dieselfilter. Det är bilmodeller som har dieselpumpen efter bränslefiltret, och som alltså suger in bränslet. Den troliga orsaken är att OKQ8 har ökade andelen inblandad biologiskt producerad diesel, RME, från 5% till 7% i höstas, vilket slammade igen filtren. Efter att problemet uppmärksammades då så gick OKQ8 tillbaka till 5% inblandning, men problemen har fortsatt. Även Preem gick upp till 7% i höstas, men, men utan problem i bilarna som kör på deras bensin. Sannolikt beror det på bränsleadditiv som förhindrar igenslamning.
I dagsläget vill vare sig generalagenter inom bilhandeln eller OKQ8 ta betalningsansvar för de kunder som drabbas av detta. Bilägarna kommer alltså i kläm. Hårdast drabbade är Kias bilar.
Dessa modeller är drabbade
Hyundai och Kia
Problemet gäller bilar med dieselmotorerna 1,1 liter CRDi, 1,4 liter CRDi, 1,6 liter CRDi samt 1,7 liter CRDi.
Motorerna återfinns bland annat i Hyundai i20, i30, i40 och ix35. Hos Hyundai har man bytt 130 filter sedan oktober 2014.
Hos Kia återfinns motorerna bland annat i Sportage och Ceed.
Hos Kia har man bytt 1 282 filter under en 14-månadersperiod. I snitt 91 per månad.
Volvo
Här gäller det bilar med 1,6-liters dieselmotor – bland annat V50, S80/V70 och V40.
Ford
Transportbilen Transit, Focus och Mondeo, C-max Kuga och S-Max med 1,6- och 2-litersdieslar är drabbade.
Opel
En 1,7-liters dieselmotor som bland annat finns i Astra och transportbilen Vivaro.
Jaguar Land Rover
En 2,2-liters dieselmotor är drabbad. Den finns bland annat på Land Rover Freelander och Range Rover Evoque. Motorn finns även i Jaguar men där har inte generalagenten sett igensatta filter.
H/T
Leif Eriksson