Nedanstående kalkyl baserar sig på 3 års ägande och 2000 mils körning/år. Inköpspriser och modeller är de som fanns i början av 2009. Den deklarerade förbrukningen är multiplicerad med 1,2, vilket ger en mer realistisk siffra för de flesta bilars reella bränsleåtgång och etanolförbrukningen är beräknad på deklarerad förbrukning x 1,35. Försäkrings-, ränte-, service- och värdeminskningskostnader är utslagna på 3 år. Reparationskostnaden är en uppskattad summa, som varierar från bil till bil.
Audi A4 1,8 TFSI Avant276 700:- | Mazda 6 2,0 DE kombi242 000:- | Saab 9-3 1,8t BioPower SportCombi 250 900:- |
Renault Megane Touring (gamla mod.) 144 900:- |
|
räntekostnad | 8 359 | 7 300 | 7 568 | 4 370 |
värdeminskning | 37 816 | 37 239 | 35 962 | 24 633 |
bränslekostnad | 20 805 | 15 034 | 20 562 | 19 480 |
försäkring | 5 299 | 5 202 | 6 036 | 5 101 |
besiktning+skatt | 1 940 | 3 660 | 1 350 | 1 420 |
däck | 3 200 | 2 080 | 2 800 | 1 830 |
service | 2 900 | 2 833 | 3 522 | 3 807 |
reparationer | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
tvättmtrl. | 500 | 500 | 500 | 500 |
årlig kostnad | 82 819 | 75 850 | 80 300 | 63 141 |
milkostnad | 41,41 | 37,93 | 40,15 | 31,57 |
etanolbil: E85 sommar, bensin vinter
95 okt.: 12,04:-
diesel: 10,99:-
E85: 9,34:-
2000 mil/år
Folksam, man 34 år, villa
effektiv ränta: 4,95%
Intressant är att den dyraste bilen (Audi) har sämre rostskydd än den billigaste bilen (Renault). Renault Megane har dessutom något starkare frontkollisionsbetyg än Saab 9-3 i Euro-NCAP-testet. För slitdelar och montering har Renault lägst pris av bilarna ovan. Dock hamnar Renault ofta långt ner på listan i ägarundersökningar. Mazda håller bra, men är rostkänslig och bullrig. Olika bilar har helt enkelt olika starka och svaga sidor.
Vilken bil passar dina önskemål bäst?