Ekonomiexempel

Nedanstående kalkyl baserar sig på 3 års ägande och 2000 mils körning/år. Inköpspriser och modeller är de som fanns i början av 2009. Den deklarerade förbrukningen är multiplicerad med 1,2, vilket ger en mer realistisk siffra för de flesta bilars reella bränsleåtgång och etanolförbrukningen är beräknad på deklarerad förbrukning x 1,35. Försäkrings-, ränte-, service- och värdeminskningskostnader är utslagna på 3 år. Reparationskostnaden är en uppskattad summa, som varierar från bil till bil.

Audi A4 1,8 TFSI Avant276 700:- Mazda 6 2,0 DE kombi242 000:- Saab 9-3 1,8t BioPower SportCombi
250 900:-
Renault Megane Touring (gamla mod.)
144 900:-
räntekostnad 8 359 7 300 7 568 4 370
värdeminskning 37 816 37 239 35 962 24 633
bränslekostnad 20 805 15 034 20 562 19 480
försäkring 5 299 5 202 6 036 5 101
besiktning+skatt 1 940 3 660 1 350 1 420
däck 3 200 2 080 2 800 1 830
service 2 900 2 833 3 522 3 807
reparationer 2 000 2 000 2 000 2 000
tvättmtrl. 500 500 500 500
årlig kostnad 82 819 75 850 80 300 63 141
milkostnad 41,41 37,93 40,15 31,57

etanolbil: E85 sommar, bensin vinter
95 okt.: 12,04:-
diesel: 10,99:-
E85: 9,34:-
2000 mil/år
Folksam, man 34 år, villa
effektiv ränta: 4,95%

Intressant är att den dyraste bilen (Audi) har sämre rostskydd än den billigaste bilen (Renault). Renault Megane har dessutom något starkare frontkollisionsbetyg än Saab 9-3 i Euro-NCAP-testet. För slitdelar och montering har Renault lägst pris av bilarna ovan. Dock hamnar Renault ofta långt ner på listan i ägarundersökningar. Mazda håller bra, men är rostkänslig och bullrig. Olika bilar har helt enkelt olika starka och svaga sidor.

Vilken bil passar dina önskemål bäst?

Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: