Äldre begagnat

Nedan listar jag ett gäng bilar, i sina respektive storleksklasser, som kan vara bra köp. Tänk dock på, att ju äldre en bil är, desto viktigare är det hur den skötts och körts av tidigare ägare. Nedan kommenterar jag bilmodellerna, men inte på ett enhetligt sätt, vilket innebär, att bara för att det står få fel listade på en bilmodell, så behöver det inte innebära, att det inte finns några/så många modellrelaterade fel på den bilmodellen. Dock har jag inte tagit med bilmodeller som jag anser är behäftade med allvarliga eller dyra fel, inte utan att nämna det i alla fall.

Kom ihåg att alla bilar går sönder och måste repareras, förr eller senare, så se till att ha kanske 10 000:- över för reparation, för att vara på den säkra sidan.

På denna sida kan du längst ner ladda ner mina dokument Fordonskontroll inför köp och Pruttips för att göra ditt bilköp till ett bra köp, både tekniskt och ekonomiskt.

Jag markerar med grön text vilken bil jag skulle välja i respektive storleksklass.

Lycka till!   /Erik

Småbilar

Citroen C3 2002-2009
Lite dåligt rostskyddsbehandlad, men bra galvanisering som skyddar ett tag. Klarar besiktningen sämre än medelbilen, mycket p.g.a. ägarrelaterat slarv. 4/5 i krocksäkerhet. Inget pisksnärtsskydd. Tyst och bekväm för sin storlek – sannolikt den bekvämaste småbilen på marknaden i denna prisklass. Spindellederna blir lätt glappa – inte dyrt att laga och ett vanligt fel på alla nyare bilar. Vansinnigt stark med 1,6-litersdieseln på 110 hk.

Opel Corsa 2007–>
En ny generation Corsa, som är mycket säker med 5/5 stjärnor, har ett bra rostskydd och bra kvalitet. Utan stänkskydd fram blästras dock lacken bort bakom hjulen och rosten kommer. Stensprut kommer framifrån på bakskärmens främre del, vid bakdörrarna. Kolla det före köp. Man får plats i baksätet, vilket är ovanligt för längre män, i små bilar. Pisksnärtsskydd och antisladd är standard. Kolla servicekostnaderna före köp – kan vara dyrt på Opelverkstad.

Renault Clio III 2007-2012   mitt val
En säker bil (5/5), med ESP och mycket bra rostskydd. Bekväm också. Styrningen (elservo) kan upplevas som slö. Kolla det.

Skoda Fabia 2008–>
Ny generation Fabia, dock bara 4/5 stjärnor. Bra rostskydd och låga ägandekostnader. Bullrig.

Toyota Yaris 2006-2012
5/5 stjärnor. Krockad mot stora Volvo 945 i test, och vann! Hög kvalitet och pålitlighet. Dåligt rostskydd. Har lidit av kärvande gaspedal, men det ska vara åtgärdat nu.  Motorerna har kamkedja. Vanligaste motorn är på 87 hk. och är en 1,3-liters bensinmotor. Den finns också med bl.a. en 1,4-liters diseselmotor, som dock lär vara ovanlig då detta är en typisk andrabil som ofta inte körs så långt. Lyssna efter rassel som är ett varningstecken på sliten kedja. Mycket nöjda ägare. Tror att dieselmotorn är miljödiesel. 1-litersmotorn på 69 hk. är orkeslös.

 

Golfklass

Ford C-max
Körglad och ganska säker med 4/5 stjärnor i krockprov. Endast två sätesrader erbjuds. Etanolmotor finns, 1,8 FlexFuel. Vill ni ha större bil får ni titta på Ford S-max, som har 5 stjärnor och också är mycket körglad. Se upp för rost undertill, i skärmkanter, på trösklar och dörrar. Se upp för hjulsprut från framhjulen som kan ha blästrat bort lacken på tröskellådorna bakom = rost kommer där.

Ford Focus II 1,6 TDCi (diesel) 2005-2012
5/5 i säkerhet och finns som halvkombi och kombi. Hyfsat rostskydd och är en körglad bil som blivit av med många av felen hos generation I. Inget pisksnärtsskydd fram (heller). Se upp för fukt i bakluckelåset. Kolla så att det funkar. Smörj.

Ford Focus II (bensin) 2005-2012
Ok rostskydd, 5/5 i säkerhet. Rolig att köra. Problembil? Ford har haft problem i decennier, men verkar ha blivit bättre på att bygga bilar. Inget pisksnärtsskydd fram (heller). Se upp för fukt i bakluckelåset. Kolla så att det funkar. Smörj. På vissa motorvarv kan 1,8-litersmotorn vibrera. Finns med etanolmotor; 1,8 FFV.

Hyundai i30
5/5 i säkerhet, men bullrig. Bra rostskydd. Stötig. Hög kvalitet, enligt undersökningar.

Kia Cee´d
Bra säkerhet (5/5), bra rostskydd och upp till 7 års garanti på en del saker. Fråga dock Kia noggrant om garantivillkoren, eftersom de bara gäller om bilen servats enligt deras instruktioner och med senaste uppdateringen av mjukvaran. Mycket bullrig i högre fart. Bra rostskydd. Stötig.

Renault Megane II 2003-2008   mitt val 1
5/5 i krocktest, mycket bra rostskydd, tyst och bekväm och bra utrymme i baksätet, i kombin i alla fall. ESP och pisksnärtsskydd finns, enligt vissa tester är dock pisksnärtsskyddet tveksamt. Kolla på Euro-NCAP:s och Folksams hemsidor (länkar finns på min hemsidas förstasida). Låg status = lågt pris – ett ekonomiskt fynd. Kamremsbyte är dyrt på märkesverkstad – 12 000:- inkl. service. Kanske hälften på vanlig verkstad. Trångt under huven = svårt att byta lampor själv. 3000 mils serviceintervall. Kolla så att nyckelkortet fungerar. 1300 kg. släpvikt. 1,6-litersmotorn är vanligast och brukar kunna köras på etanol också. 1,9 dCi är en pigg och rolig 130-hk-diesel med variabel tyrbogeometri och bra drag Trasiga tändspolar och små elfel är vanligaste felen. Elfelen innebär att displayer kan slockna och falskvarnande lampor lysa. Se till så att bilen inte går ryckigt – annars kan det bli mycket dyra reparationer p.g.a. otäta ventiler.

Skoda Octavia II 2005-2012   mitt val 2
Prisvärd bil med endast 4/5 i säkerhet, men bra rostskydd. Bullrig. Lögnaktig färddator och VW:s bensinmotorer = byt olja var 1500:e mil för att de ska hålla. Dieselversionerna heter 1,9 TDI eller 2,0 TDI. Den mindre motorn är en äldre konstruktion och jag tror att de båda drar lika mycket diesel, men den större är starkare. Skoda Octavia är i mångt och mycket samma bil som Passat. Det skiljer inte mycket i känsla, men mycket i pris och ägandekostnader. Octavia är en av de billigaste mellanklasskombibilarna att äga. Kamremsbyte och service på märkesverkstad kostar runt 12 000:-.

Skoda Octavia II Scout
Höjd markfrigång. Den mest prisvärda fyrhjulsdrivna bilen. Dock bara 4/5 stjärnor i krockprov. Mycket omtyckt bilmodell (Octavia) med bra rostskydd. Bullrig och har lögnaktig färddator. Bensinmotorerna kommer från VW = byt olja var 1500:e mil för att de ska hålla annars kan de skära. Ganska billig att äga.

Toyota Corolla 2002-2009   mitt val 3
Pålitilig till max, men bullrig och dåligt rostskydd. Rosten kommer undertill främst. Hög kvalitet och omtyckt = ganska dyr. Rostskydda gärna extra om du har hittat ett fint exemplar.

Toyota Auris
5/5 i säkerhet. Dåligt rostskydd och lite burkig/bullrig. Låga ägandekostnader och få fel.

VW Golf 4
Trygg och ganska pålitlig tysk bil, som dock har ett ganska högt andrahandsvärde den också och delar kan kosta ibland. En ägarfavorit. Kolla bara så att servopumpen inte läcker/droppa och att alla 4 tändspolarna är bytta, för det har varit mycket problem med dem och skall ha bytts på garantin. Bra säkerhet och rostskydd. Byt olja var 1500:e mil på bensinaren – annars kan motorn skära. Kan vara ett bra köp, men känn under servopumpen så att det inte är kladdigt undertill av läckage. Kolla att centrallåset fungerar. Pisksnärtsskydd och ESP saknas.

VW Golf 5
Populär bil, som dock kan ha känsliga motorer, liksom Golf 4. Byt olja var 1500:e mil på bensinaren – annars kan motorn skära. FSI-motorerna bör köras på 98-oktanig bensin, vilket är dyrare. Bra körkänsla. Yttertemperaturmätare saknas och kupévärmen kommer långsamt. Väldigt jobbig bullernivå i bilen.

 

Mellanklass

Citroen C5 1,6 HDi/2,0 HDi (diesel) 2001-2008
Mycket slitstarka och pålitliga motorer och växellådor. Låg kvalitetskänsla och låg status = mycket bil för pengarna. Det är en bra bil, som dock kan kännas lite plastig inuti, men den funkar bra. Mycket bra rostskydd och 5/5 i säkerhet. Mycket dåligt pisksnärtsskydd dock. Krängningshämmarstagen slits, som på alla nya bilar. Bromsoken bak kan ärga så mycket av salt att klossarna fastnar/oken spricker och då får man byta allt och kanske skivorna också = 8000 om det behövs. Mycket stort bagageutrymme. Den gashydrauliska fjädringen gör att bilen går mjukt och bekvämt och bilen håller rätt nivå hela tiden, oavsett hur mycket man lastar den med. Se bara till att gasklockorna fyllts på var 8:e år, annars pajar de. Kostar 300/st. Utmärkt dragbil.

Citroen C5 2,0/2,2 (bensin) 2001-2008
Bra rostskydd, säkerhet i topp – förutom dåligt pisksnärtsskydd.  Den perfekta dragbilen p.g.a. gashydraulisk fjädring, som håller alla hjul i rätt nivå = du kan lasta hur mycket som helst utan att bilen säckar ihop. Fjädringen ger bilen en oöverträffad åkkomfort. Se bara till att gasklockorna fyllts på var 8:e år, annars pajar de. Kostar 300/st. Bromsoken bak kan ärga så mycket av salt att klossarna fastnar/oken spricker och då får man byta allt och kanske skivorna också = 8000 om det behövs. Mycket stort bagageutrymme. En bekväm bil, som dock är ganska stor. Får dra 1500 kg. 5/5 i säkerhet.

Citroen C5 Tourer 2009–> Mitt val 1
5/5 i säkerhet, men dåligt pisksnärtsskydd. Rostskyddet består mycket av galvanisering, men rostskyddsmassa saknas på många ställen = efterbehandling behövs helst. Ganska rymligt bagageutrymme (570 liter). Den gashydrauliska fjädringen gör att detta är en ultimat långfärdsvagn. Den är mycket bekväm och gör dessutom så att bilen alltid håller samma nivå, oavsett hur mycket last man stoppar i den. Motorerna och växellådorna är av mycket hög kvalitet – byggda på ett mycket smart sätt, vilket gör dem sällsynt hållbara. Den som sitter på mittenplatsen bak får inte vara lång, då platsen är lite upphöjd och taket då kommer för nära. Bilen fungerar bra för fyra, men blir trång med fem. Finns med 2-liters etanolmotor på 143 hk., 2,2-liters bensin, 1,6-liters diesel på ca. 110 hk., 2-liters diesel på ca. 140 hk. Och 2,2-liters diesel på ca. 163 hk. V6 finns också för den som är intresserad.

Peugeot 308 2009–>
Årets bil i Teknikens Värld 2009. Mycket bra, men dvärgsäten bak och inget pisksnärtsskydd som funkar. Annars är den tyst och bekväm som de flesta fransoser.

Peugeot 406 2,0/2,2 HDi (diesel) 2000-2004
2,2-litersdieselmotorn har partikelfilter, vilket 2,0-motorn inte har. Viktigt att ha det för annars blir skatten skyhög. Dock bara 3/5 i säkerhet. Billig att äga och ganska driftsäker. Lite småfel förekommer ibland som t.ex. falskvarnande lampor. Mycket bil för pengarna. Bekväm och de större motorerna gör den mer körglad. Mellanklassbil som är mycket komfortabel och tyst att färdas i.

Peugeot 406 2,0/2,2, 2000-2004
Kostar från 10 000–>. Bekväm långfärdsbil som med 2,0-motorn drar runt 0,75 l./mil. 3/5 i krockprov. Lite småfel kan förekomma, som t.ex. felvarnande lampor/display. Mycket bra och hållbar motor och växellåda. Detta är den faceliftade versionen. Den mellan 1996 och 1999 hade bara 2/5 i säkerhet. Undvik den. Får dra 1500 kg.

Saab 9-5 1,9 TiD 2003–>
Saab kan ha problem med motorer och särskilt växellådor, men denna diesel är en Fiatmotor och lådan med, tror jag, och Fiat gör mycket bra dieselmotorer. Bra säkerhet (5/5) och bra rostskydd. Snål dieselmotor. Stötdämpare bak kan vara slitna, och displayer på instrumentpanelen kan slockna/paja.

Saab 9-5 Sport Combi 2003–>
Faceliftad version som klarar besiktningen mycket bra. Dock har motorproblem förekommit på en hel del exemplar och Saab har i decennier haft klena växellådor. Lyssna och känn efter vid provkörning. Tändkassetterna till motorerna håller inte så länge, de kan lägga av rätt upp och ner vid körning. På första generationens 9-5 var vevhusventilationen undermålig och motorer och turboaggregat skar. Tryggt köp av 9-5 ska vara årsmodell 2003–> då motorerna blev bättre. Inget rassel från kamkedjan får höras – den kan ta slut på 6000 mil. Bakvagnsbussningarna kan vara slitna efter 11 000 mil. Lågt andrahandsvärde = lågt pris. Och nu när Saab gått i konkurs ska priserna vara ca. 20 000:- lägre än de annars varit. Antisladdsystem blev standard 2005. Saab 9-5 har problem med stötdämparna bak som inte håller så länge som de där fram. Mycket bil för pengarna och den är säker och bra rostskyddad också. Vad jag vet så kommer dieselmotorn i 9-5 från Fiat (liksom i senaste 9-3) och det är en mycket bra motor som inte krånglar, liksom tillhörande växellåda. Tidigare var det Isuzumotorer som är slöa och rykande – dem ska man undvika. 1800 kg. dragvikt.

Toyota Avensis II 2003-2009
Har högsta säkerhet (5/5), inkl. pisksnärtsskydd och antisladdsystem. Ganska dåligt rostskydd, men hög detaljkvalitet sett till hållbarheten. Kanske lite bullrig. Skrammel från en lös plåt undertill kan förekomma i motorvägsfart. Annars är det få fel på modellen. Toyota har mycket lägre reservdels- och servicepriser än Saab och Volvo. 1400 kg. i släpvagnsvikt.

Toyota Avensis III kombi 2010–>   mitt val 2
Mycket pålitlig och hållbar bil. Rostskyddet är dåligt dock, men man kan extrabehandla efter köp. 5-stjärnig säkerhet och bra pisksnärtsskydd. Förra generationen (2003-2009) blev utsedd till den säkraste bilen av Folksam. Rymligt baksäte. Två stora ljuddämpande filtplattor sitter under bilen och kommer att suga åt sig mycket vatten, skit och salt, varpå det kommer att rosta ovanför filtplattorna. Extra rostskyddsbehandling rekommenderas. Återkallades för att gaspedalen kunde fastna. Kolla med verkstad så att det är åtgärdat. Rostiga och/eller skeva bromsskivor, samt slitna bromsbelägg är de vanligaste felen. Kontrollera kopplingen innan köp, då en ny kostar 23 000:- på Toyotaverkstad.

Toyota Prius
En elhybrid med bensinmotor. En mycket bra stadsbil, som kan gå på el i upp till 2 km, under 50 km/h, tror jag. Drar runt 0,39/mil (bensin), enligt spec., men det är glädjesiffror i många fall. En mycket högkvalitativ bil som inte har några modellrelaterade fel ALLS. En halvkombi som sväljer din barnvagn också, med hög miljöimage och hög säkerhet, inkl. pisksnärtsskydd. Negativt är att varannan service kan bli ganska dyr. Ovisst hur batterierna fungerar på äldre bilar.

Volvo 940
Törstig så in i norden, men ganska dragstark och hyfsat säker. 4/5 i säkerhet enligt Folksam. Billiga delar på Biltema och dyrare på Volvo.  Populär = dyr/sliten bil för pengarna. Får dra 1600 kg. Bakhjulsdriven. Kamremsbyte runt var 8000:e mil. Bra rostskydd.

Volvo V70, 1997-2000
Första generationens V70 som i princip är samma bil som 850 som den hette tidigare. 4/5 i säkerhet, hög komfort och med ett mycket bra rostskydd. Milkostnaden ligger på ca. 25-28:-/mil och totala årskostnaden vid 1 500 mil/år på ca. 41 000 för en V70 2,4 -00. Reservdelarna är ganska dyra på Volvo, men kamremsbyte (12 000 mil/8 år) är ”billigt” (2 200:- ca.). Bilprovningen anmärker mest på krängningshämmarstag, styrleder och blinkers. Problem med centrallåset, ej fungerande stolsvärmare och trasig AC förekommer. Bromsskivor och bromsok bak kan kärva och gnissel förekommer. Kolla noga efter oljedropp under bilen (på marken och under motorn). Ramlagringstätningarna kan läcka. Många bilar har gått långt och skruvade mätare går inte att utesluta. En mycket bra begbil för familjen om man hittar ett exemplar i bra skick. ESP saknas. Pisksnärtsskydd (fram) ska finnas på 2000 års modell.

Volvo V70 2000-2007
5/5 i säkerhet, mycket bra rostskydd, komfortabel och tyst och Sveriges mest sålda bilmodell. Kolla bromsskivorna bak för rost. Kopplingsbyte kan vara aktuellt efter 15 000-20 000 mil. Problem med spjällhuset på en hel del exemplar har lett till tänd motorvarningslampa ”Reduced power”. Tappad kraft är symptomet. Kostar ca. 7000:- att byta ut. Bilen förbrukar en hel del krängningshämmarstag, men kvaliteten på delarna skall vara bättre nu. Styrstag förbrukas också. Spruckna (för mjuka) inre länkarmsbussningar förekommer. Förutom förbrukning av stag så är det på det hela taget en robust bil som tål ålder och mil väl, med hög komfort och säkerhet.

Volvo V70 2007–>   mitt val 3
5/5 i säkerhet, mycket bra rostskydd, komfortabel och tyst och Sveriges mest sålda bilmodell. Byggd på samma grund som S80, Ford S-Max och Mondeo = bekväm. Mycket bra riktningsstabilitet och bekväma stolar gör den till en fin långfärdsbil. Av dieselmodellerna är 2,4 D på 163 hk. Den mest sålda. D5 har 185 hk (men den senaste D5:an har ca. 205 hk) och 1,6 Drive är miljöbilsklassad med sina ca. 112 hk., som ger den 5 års skattebefrielse. Den kräver dock lite mer planering och växling i körningen då motorn är lite tunn – men det funkar bra ändå. Det sänkta chassiet gör den lite hårdare i fjädringen dock. Den finns också med en 2,0-liters etanolmotor på 140 trötta hästar och en pigg, men törstig 2,5-liters turbomotor (2,5T). Vi Bilägare tycker att deras V70 blivit ”sladdrig” i väghållningen på ett sätt som den föregående generationen V70 inte blivit.

Storbilsklass

Ford S-Max   mitt val 2
Körglad och rymlig, men med mycket personbilskänsla. Tror att dieselmotorerna är franska = pålitliga.

Renault Laguna 2007–>
Kvaliteten ska ha höjts från den drabbade föregångaren. 5/5 i säkerhet och bra rostskydd. En ganska fast fjädring, åt det tyska hållet. Snygg inredning och lågmälda linjer i det yttre. Kvaliteten vet vi inte mycket om ännu, men det kommer att visa sig snart då den finns som begbil nu. Låga priser (kolla dock servicepriserna hos Volvo). Tror att de har 5 års nybilsgaranti på Renault nu.

Renault Scénic/Grand Scénic 2004-2009 (Grandutförande = längre och därmed större bil.)
Rymlig, säker – förutom pisksnärtsskyddet som dock finns, bra rostskydd och bra komfort, sannolikt låg bullernivå i bilen också. Små barn kan se ut genom sidofönstren. Minst 140 hk. skulle jag rekommendera på en bensinmotor till denna bilen. Dieselmotorn på 1,9 liter passar mycket bra i bilen p.g.a. sin råstyrka på låga varv. Elfel kan förekomma; slocknande instrument, falskvarningar, krånglande klimatanläggning och motorstyrning som ger ryckig gång. Tändspolar har pajat på en del motorer. Krånglande fönsterhissar förekommer också. De ägare jag pratat med har dock inte haft några fel och varit mycket nöjda. Kamremmen ska bytas vid 12 000 mil och det kostar mycket; närmare 10 000, men jag tror att det är på Volvo då. På en vanlig verkstad bör det bli mycket ”billigare”. Kolla så att instrumenten funkar och att klimatanläggningen funkar som den ska. Kolla fönsterhissarna också. Detta är en omtyckt bil som har låg status, vilket ger mycket bil för pengarna.

Skoda Superb sedan 2009–>
Mycket rymlig bil med ett mycket stort baksäte. Mycket bil för pengarna och dieselmotorerna bör funka fint. Det är mycket VW-delar i den, på gott och ont. Undvik den krånglande DSG-lådan, som är mycket dyr att reparera.

Skoda Superb Combi 2010–>   mitt val 1
Mycket rymlig bil med ett mycket stort baksäte. Mycket bil för pengarna och dieselmotorerna bör funka fint. Det är mycket VW-delar i den, på gott och ont. Undvik den krånglande DSG-lådan (automatlåda av dubbelkopplingstyp), som är mycket dyr att reparera. Sköna stolar för långa resor, men baksätet har tagit en del plats från bagageutrymmet som bara är måttligt stort. Manuell växellåda rekommenderas. 5/5 i säkerhet och bra rostskydd.

Toyota Avensis Verso 2001-2005
4/5 stjärnor och dåligt rostskydd. Bör rostskyddas – det är inifrån rosten kommer – det syns inte utanpå. Annars som andra Toyotor – mycket hög kvalitet och driftsäkerhet. Ganska krångelfri bil. Bilen har möjlighet att ta 7 personer. Dyr att äga p.g.a. korta serviceintervall – 1500 mil. Kan vara bullrig – provkör och lyssna. Plats för 7. Små barn kan ha svårt att se ut genom fönstren. Tror att en facelift skedde på modell 2003B = förbättringar kan ha gjorts. Kan dra 1 l./mil och serviceintervallen är ganska täta med 1500 mil, så den kan kosta en del att äga. Nöjda ägare dock. 7430 är skatten på dieselvarianten och 2480 på bensinaren, inkl. besiktning (2010).

 

SUV och pickuper

Honda CR-V 2007-2012   mitt val
Hög kvalitet och nöjda ägare. Favorit-SUV för många. Vann test i Teknikens Värld för 2-3 år sedan. 4/5 stjärnor i krockprov bara dock. Mycket dåligt rostskydd, som bör kompletteras.

Hyundai Santa Fe 2007
2,7-litersdieseln får dra 2000 kilo. De andra vet jag inte hur det är med. Finns som sjusits. Förra generationen blev mycket populär bland folk som behöver dra tunga släp. Den var dock mycket rostkänslig, och denna modell är sannolikt också mycket känslig för rost. 4/5 i Euro-NCAPs krocktest. Den stora dieselmotorn drar 0,83 vid blandad körning.

Nissan X-Trail 2007–>
4/5 i krocktest. Dålig i undanmanövrar, men rymlig och med mycket bra terrängkapacitet. 2000 kg. släpvikt för 2-litersdieseln. 0,71/mil med den motorn vid blandad körning.

Renault Koleos
Designad av Renault, utvecklad av Nissan och byggd av Samsung. Renaults motorer och Nissans fina fyrhjulsdriftssystem. 5/5 i krockprov. Sköna stolar och trivsam inredning, men sämre ergonomi. Tyst kupé. Trots högt säkerhetsbetyg har chassi och antisladdsystem fått kritik av en erfaren testare. 2,5-liters bensinmotor finns, liksom 2-litersdiesel (2,0 dCi) med både 150 och 175 hk. 2-litersdieseln får dra 2000 kilo och drar 0,74/mil, enligt deklarationen.

 

Minibussar

Citroen C8/Peugeot 807
Mycket bekväma bussar, med personbilskänsla. Säkra, men dåligt pisksnärtsskydd. Kanonmotorer, särskilt dieslarna. Motorerna är byggda som lastbilsmotorer med hög precision och enorm slitstarkhet. Bra komfort, men baksätena är lågt placerade för vuxna. Bör vara tyst som de flesta franska bilar. Rostskyddet är klent på modellen och elektronikfel är vanligt (falsklarmande lampor, åtgärdas med uppdatering av programvaran på verkstad). Bör vara fixat på en så gammal bil vid det här laget.

Ford Galaxy 2006–>   mitt val 1
Stor och rymlig och med 5-stjärnig säkerhet, därför förstahandsval för mig. Rostskyddet ska vara bättre från ca. 2008. Se upp för hjulsprut från framhjulen som kan ha blästrat bort lacken på tröskellådan bakom framhjulen, om inte stänklappar finns. Tydligen bra utrymme även för vuxna på tredje stolsraden. Alla baksätena kan fällas ner i golvet. Finns med både bensin, etanol- och dieselmotorer. Tror att dieselmotorerna är franska = pålitliga. Inte så påtaglig busskänsla på förarplatsen. Se upp för rost på äldre modeller. Mycket körglad. Ford har ett förflutet av stora kvalitetsproblem inkl. rost, och dåliga motorer, men kvaliteten har höjts mycket de senaste åren, vilket bör omfatta även Galaxy.

Mitsubishi Grandis 2004–>
Ej krocktestad, men har mycket säkerhetsutrustning. Körglad och bekväm. Sannolikt smådåligt rostskydd. Hög kvalitet som bör hålla bra. Dyr service. Inget bagageutrymme kvar alls när de bakre två stolarna är uppfällda, men i övrigt rymlig. Pisksnärtsskydd finns. Inga skyddslister på sidorna = risk för lackskador på parkeringar etc. Dieseln drar 0,66/mil, bensinaren 0,94. Sägs det…

Renault Grand Espace 2003–>   mitt val 2
5-stjärnig säkerhet och mycket bra rostskydd. Tyst och bekväm. Vet ej hur extrasätena är. Baksätet med tre platser går att skjuta i längdled och plocka ur helt och hållet. Lite komplicerat att montera ur extrastolarna. Pisksnärtsskydd finns. Glapp i spindelleder och styrleder är mycket vanligt. Trasiga lampor är också vanligt, men det beror ju ofta på ägaren som inte bytt inför besiktningen.

Toyota Previa
Har inte sålts i Sverige på ett antal år, men var vanlig på 90-talet. Nyare modeller är sannolikt importerade, och då finns risk för skruvade mätare. Annars är detta en Toyota = oglamorös, nonsensfri och utan körglädje. Men den är pålitlig. Mittmonterad motor under golvet = svår att komma åt och därmed risk för dyrare ingrepp, när de väl sker. Kolla priset för kamremsbyte före köp. Motorns placering gör att bilen inte har mycket tyngd på drivhjulen, utan den slirar väldigt lätt på vintern.

Annonser

9 Responses to Äldre begagnat

  1. Malin skriver:

    Hej!
    Jag tyckte det var förvånande men intressant att du utvalt clion som ditt förstahandsval när det gäller småbilar. Jag har alltid hört att man borde undvika franska bilar pga teknikproblem, men kan det helt enkelt vara så att detta är en seglivad myt? Sen såg jag att du inte tagit med någon asiatisk bil, Hur kommer det sig? De har ju annars mycket bra motorer men dock sämre rostskydd. Tacksam för svar!

    • Erik skriver:

      Hej Malin!

      Jag har med Toyota Yaris på min småbilslista, då den är säker och pålitlig, Men som så många andra småbilar, speciellt asiatiska, bullrig.

      Detta med franska bilar är myt/prat från folk som antingen inte kan så mycket om bilar, folk som råkat på ett måndagsexemplar, eller folk som blandar ihop franska bilars egenheter (särskilt förr) med kvalitet. Franska bilar rostade förr, för 30 år sen. Men vilka bilar gjorde inte det då? Faktum är att PSA:s (Peugeot + Citroën) bilar de senaste 20 åren haft mycket kraftig galvanisering som skyddat bilarna bra, även om det är mer normal tjocklek på den idag. Underredsmassa saknas dock. Renault har gått från att vara en riktig rostburk på 90-talet till att vara den i särklass bäst rostskyddade bilen idag.

      Franska bilar har alltid byggts med kvalité så tillvida att om de sköts som tänkt, så håller de mycket bra. Däremot har den upplevda kvalitetskänslan i kupén varit mindre bra fram tills för några år sen. Men det handlar om upplevd kvalitet, inte faktisk kvalitet.

      Franska bilars motorer är byggda på samma sätt som lastbilsmotorer, med individuella s.k. våta cylinderfoder, vilket gör dem mycket hållbara och lätta att byta ut om en cylinder skulle skadas, vilket sker väldigt sällan. En sådan motor (själva motorblocket och kolvarna alltså) kan lätt klara av 50 000 – 100 000 mil, vilket vanligt byggda motorer inte gör.

      Angående elektronik så finns tyvärr krångel på alla nyare bilar, så även franska. Det du ska se upp för extra med franska bilar är föregående ägare. Franska bilar är billigare, och köps därför av folk som inte är bilintresserade eller kan något om bilar. De vill bara ha ett transportmedel mellan punkt a och b. Sådana bilar sköts sällan väl, och då går de sönder. Därav det dåliga ryktet, tror jag. Tänk; hur ofta ser du en BMW-ägare tvätta och vaxa bilen? Och hur ofta ser du en Peugeot-ägare göra samma sak?

      Franska bilar är bekväma och jämförelsevis billiga att äga, och har ett oförtjänt dåligt rykte.

      Hoppas du fått svar på dina frågor.

      /Erik

  2. Daniel skriver:

    Hej!
    Värdefull läsning för en som inte kan något om bilar. Om jag är ute efter en bil med 7 sittplatser (där alla 7 sittplatser är bra), gärna vill ha ett miljöalternativ (miljödiesel?) och har en budget på 150 tkr, har du något klockrent tips? Tack på förhand!
    /Daniel

    • Erik skriver:

      Hej Daniel!

      Jag har inte uppdaterat sidan på drygt ett år avseende modeller och priser, men när det gäller begbilar så är det nog mest att en del modeller i nybilskategorin nu platsar i begbilskategorin, så kolla modeller i båda kategorierna på bloggen. Jag ger inte längre individuell rådgivning, utan har anpassat bloggen så man kan leta info själv i mina texter och länkar.

      Som du ser i båda kategorierna så skulle jag titta på Ford Galaxy som förstaval, och Renault Grand Espace som andraval. Årsmodell och miltal får anpassas efter prisläget. Snåldiesel kan vara bra, men kolla gärna vad ett nytt partikelfilter kostar före köp. De behöver bytas någonstans i trakten kring 20-25 000 mil, och är dyra. Ligger mellan typ 8 000 och 25 000 kronor. Alltså uppemot en krona milen.

      Kolla under kategorin ”Börja här” för att få fler tips kring var du kan hitta viktig info.

      Lycka till!

      /Erik

  3. Gustav Eriksson skriver:

    för drygt 8 månader sen köpte jag en Renault megane flexifuel -08 för 33 000 (ett kap, som du skriver), på detta har bilen reparerats för snart samma pris som den är köpt för. Den har varit på verkstad mer än på vägen.
    Det verkar som att boven i dramat är flexifuel-motorn. Sedan min började krångla har jag hört mig för hos olika verkstäder och alla är rungande överens, allt som heter flexifuel, oavsett bilmärke, går sönder ofta.
    Aldrig mera flexifuel och tyvärr aldrig mer Renault heller, jag vågar inte.

    Tillägg: Jag hade inte läst din rekommendation innan bilköpet, så jag skyller inte på dig ;D

    • Erik skriver:

      Hej Gustav. Det var tråkigt att höra. Jag har själv ägt en bil som konstant käkade upp min inkomst, en gammal SAAB 900 turbo. Det var innan jag fick mer kunskaper om bilar – men den hjälpte mig också, på sitt sätt… När det kommer till äldre bilar så är det viktigare hur de skötts och körts, än vilket märke det är, generellt sett. Renault gör bra bilar, men alla märken har problem. Och det stämmer säkert att flexifuelmotorer har mer problem. Dels är det små motorer på 1,6 l., om jag minns rät = de får jobba hårt, dels är smörjningen sämre, då etanolen motverkar motoroljans smörjning. Att fransosernas oförtjänt dåliga rykte hänger i här och där, kan delvis bero på att det är billiga bilar, som därmed köps och ägas av människor som inte bryr sig om bilar, utan bara kör dem – och inte sällan vårdar dem långt sämre än ägare till t.ex. tyska bilar, som ju är dyrare och har högre status.

      Det var ju väl att du inte köpte bilen på min rekommendation! Jag har dock inte förespråkat etanolbilar i någon större grad, vad jag minns. Det är 8 år sedan jag drev Svensk Bilrådgivning som företag nu, så jag minns inte allt och är inte uppdaterad på bilområdet just nu vilket nog märks lite på min sida då jag inte tipsar om särskilt nya bilar. Jag önskar dig bättre lycka med kommande bilar. Mitt generella tips är dock att undvika VW och Mercedes – helst även Audi. Lackproblem och skärande motorer m.m.

      • Gustav Eriksson skriver:

        Jag och sambon har vansinnigt bra erfarenhet av Skoda, så vi försöker hitta en octavia med kamrem (tack för läsningen om . Sen hoppas vi på det bästa! Jag tittade på en med kamkedja innan jag läste ditt inlägg om kamkedja på VW-koncernens bilar, tack!

  4. Gustav Eriksson skriver:

    Följdfråga: Efter katastrofen med Renaulten som jag skrev om ovanstående har jag börjat titta på skoda octavia, årsmodell 2010-2012. Jag undviker 1,2 och 1,4 TSI-motorerna pga risken för problem med kamkedjan. Jag har nu hittat (och lagt handpenning) på en skoda octavia II 1,8 TSI -11 som gått 11300 mil. Jag har gjort en carfax-rapport som inte visar på konstigheter.
    Jag ringde dock en verkstad i min hemort som skruvar mycket skoda och pratade med dem och de rekommenderade inte att jag skulle köpa en skoda överhuvudtaget med kamkedja.
    Jag har ringt firman och bett dem kolla om det är gamla eller nya kamkedjesträckaren, då jag tror det kan ha stor betydelse för huruvida kamkedjan kuggar över/sträcks/går av.

    Min fråga blir då, har du erfarenheter av skoda octavia bensinare med 1,6 eller 1,8 liters motorer? Vet du hur stor roll kamkedjasträckaren spelar i det hela? Jag har letat bil nu i över 2 månader och blir tokig på att det är så svårt att hitta rätt i jungeln.
    Kan jag betala 200:- för att få rådgivning av dig per telefon haha 🙂

  5. Erik skriver:

    Hej Gustav!

    Då jag inte jobbat med rådgivning på några år nu och inte följt med i branschen, kan jag inte ge dig säkra råd ang. dagsläget. Det var runt, och några år efter, 2009, som jag gav råd och var påläst.

    Jag vet att Skoda till stor del bygger på komponenter från Passat – men inte bara. En hel del är tjeckiskt. Så ju mer Skoda och mindre VW, desto bättre. Men motorn lär vara VW rakt av, gissar jag. Jag hade inte köpt en bensin-Skoda alls – men jag vet att många nöjda Skodaägare finns.

    Kanske det står något på Vi Bilägares hemsida, ”begbilsguiden”, eller vad den heter, som också finns som tidning/magasin?

    Kanske ringa fristående (ej VAG-verkstäder) och kolla om de vet något.

    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med detta.

    Lycka till.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: