Så här fungerar bromsarna på din bil

Bromsoksbeskrivning

Ovan syns min bils två bakre bromsok – det vänstra ”inifrån”, som det ser ut från hjulnavets sida, och det högra utifrån, som det ser ut när det är monterat på hjulaxeln. Intill det högra oket syns delarna helt demonterade och på det vänstra oket sitter delarna delvis monterade för att visa hur allt rör sig i bromsen. Det som saknas är 1: gummipackningar till glidhylsorna, vilka är bussningar som jag tvingades ha sönder för att kunna blästra rent oken, och 2: gummidamasker till bromsokskolvarna, glidhylsorna och glidbultarna, vilka skall skydda dessa infettade rörliga delar från smuts och korrosion. Dessa går att köpa i tillbehörssatser. Naturligtvis måste jag byta ut även bromskolvarnas gummipackningar inuti bromscylindrarna, så att bromsvätska inte kan läcka ut. På det vänstra oket syns kolvens packning, som jag hängt löst på kolven för att visa hur den sitter runt kolven som rör sig in och ut när man bromsar. Packningen sitter egentligen i oket, i bromskolvscylinderns utkant och hindrar bromsvätskan från att läcka ut mellan kolv och cylindervägg.

Så här fungerar bromsarna:

  • Du trycker på bromspedalen
  • Mer bromsvätska trycks in i bromsoket
  • Vätskan trycker ut bromskolven (1) åt höger
  • Motkraften till kolven gör att det rörliga oket med samma kraft trycks åt motsatt håll (2) = vänster/mot kolven
  • Oket är rörligt eftersom det sitter upphängt på glidbultar och glidhylsor (se bilden ovan)
  • Bromskolven och okets ytterkant trycker på bromsklossarna, som sitter på var sin sida om bromsskivan
  • Bilen bromsas

På äldre bilar som t.ex. Volvo 240 var bromsoken fasta och hade istället en rörlig kolv på varje sida om bromsskivan. Det innebar färre rörliga delar, men å andra sidan kan man ganska lätt komma åt glidbultar och glidhylsor och göra rent och smörja dem, vilket man inte kan med bromskolvar, så med bra underhåll borde dagens bromsar fungera bättre. I teorin i alla fall…

Annonser

2 Responses to Så här fungerar bromsarna på din bil

  1. Stefan skriver:

    Bra beskrivning, men vad är det som gör att bromskolven/-beläggen åker tillbaka när man släpper bromsen?

    • Erik skriver:

      Hej Stefan. Det som gör att bromsokskolven släpper skivan eller trumman när man släpper bromspedalen är frånvaron av pressande kraft från bromspedalen via bromsvätskan. Kolvens gummidamasker kan dra tillbaka kolven något, men inte mer än kanske nån bråkdels millimeter. Annars skulle man få pumpa med bromspedalen för att få bromsverkan nästa gång man skulle bromsa.

      Kolven åker alltså inte tillbaka på samma sätt som den trycks på skivan, genom någon pressande eller dragande kraft. Och det innebär att beläggen ligger emot mer eller mindre, beroende på hur lätt kolvarna rör sig, alltså beroende på toleranser, ålder, rost och smörjning. Just för att kolvarna inte trycks tillbaka mycket alls, så uppstår korrosionsproblem än lättare, varför gamla bilar kräver mer underhåll än nyare, där rosten ännu inte passerat en viss punkt. Men det bästa är att hålla efter (göra rent, smörja och motionera kolvarna) regelbundet, från det att bilen är ny.

      På trumbromsar finns fjädrar som drar tillbaka beläggen en liten liten aning, kanske en millimeter, från trumman, när man släpper pedalen. Trumbromsar är inkapslade, och blir därför lättare varma, men rostar inte alls så mycket som skivbromsar, som är helt blottade för salt, vatten och smuts. Men skivbromsar är mycket effektivare än trumbromsar.

      Tillvägagångssätt för bromsunderhåll kan laddas ner från PDF-dokumentet ”Bilskötselråd” som ligger under startsidan ”Börja här

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: