Vinterdäck

Trafikverket publicerade 2010 resultat av en studie som visar att dubbade vinterdäck minskar risken för dödsolyckor med 42%.  Kombinerat med antisladdsystem (ESP) minskar risken med 71%. Det låter mycket troligt med tanke på ESP-systemens höga och trafiksäkerhetshöjande effektivitet. Dubbdäck är överlägset bäst att ha på bilen vid både snö och halka, och kombinerat med ESP så blir säkerhetshöjningen mycket stor. Provkör i vinter så får du se!

Däcktesterna visar samma resultat som vanligt: dubbdäck är överlägsna dubbfria däck, även vid inbromsning på torr väg, vilket är tvärt emot det man får lära sig i körskolan. På packad snö och is är det en mycket stor skillnad mellan däcken. Den som vill ha så bra vinterdäck som möjligt bör köpa dubbdäck av de största tillverkarna. Det skiljer mycket mellan märkena också. Man får verkligen vad man betalar för. Lågprisdäck är livsfarliga! Vissa kinesdäck är lika farliga som sommardäck i vinterväglag.

De bästa vinterdäcken kommer som vanligt från finska Nokian. Vi Bilägares vinterdäckstest (klicka på rubrikerna nedan för länkning) 2012 visar att dessa däck är bäst:

Dubbade vinterdäck    Dubbfria vinterdäck
Nokian Hakkapeliitta 7 Nokian Hakkapeliitta R
Continental IceContact Continental ContiVikingContact 5

Här kan man läsa om hur Teknikens Värld upptäckt att dubbdäck tappar sin greppförmåga mer än dubbfria däck avsedda för nordiska förhållanden, och efter några säsonger (1000 mil) greppar sämre än de nordiska dubbfria däcken.

Just nu verkar det alltså som om dubbdäck för nordiska förhållanden är överlägset bäst bland nya däck, men att de dubbfria däcken (för nordiskt klimat) behåller prestandan bättre över tid. Vi får se vad kommande tester utvisar.

2 Responses to Vinterdäck

  1. Jag kommer ursprungligen från Umeå och har växt upp med att dubbdäck=vinterdäck men har de senaste 7 åren kört med dubbfritt sen flytten till Stklm. Har fyrhjulsdrift på nuvarande CR-V så drivgrepp finns alltid men ibland saknar jag dubben när det är riktigt isigt. Har dock senaste veckan testat en Outlander som har dubb och inser nu hur galet mycket det låter av dubbdäcken samt att de ju faktiskt ger sjukt dåligt grepp på schysst asfalt, och i Stklm är ju vanlig asfalt betydligt vanligare vintertid än de få dagar som det är riktigt isigt och som dubben verkligen gör skillnad. Störst skillnad gör – som alltid – förarens attityd; kör lugnt, håll avstånd och tänkt efter, planera din körning. Skulle alla göra det (speciellt hetsiga storstadsbor!) kommer vi nog en bra bit närmare nollvisionen.

    • Erik skriver:

      Ja, dubbdäck bullrar mycket mer än dubbfria vinterdäck/friktionsdäck, vilket jag tycker är ännu en stark anledning att väga in bullernivån i kupén vid bilköp. Olika bilar är olika bra ljudisolerade. Asiatiska bilar är oftast bullriga.

      När jag bodde på landsbygden var dock dubbdäck det enda fungerande alternativet p.g.a. dåligt snöröjda vägar och halka. Nu, när jag bor i stan, använder jag friktionsdäck, då de duger bra här och är tystare. Dessutom slipper jag en del av de asfaltspartiklar som dubbdäcken river upp, och som fastnar på lacken.

Lämna en kommentar