Bilars kvalitet

Som köpare vill man hitta en bil med så hög kvalitet som möjligt för pengarna. Hur gör man det då? Är det de dyra s.k. premiummärkena (Mercedes, BMW, Audi m.fl.) som erbjuder bäst kvalitet? De märkena får man betala mycket pengar för, både i inköp och ägandekostnader. Dessa bilar har en mycket hög upplevd kvalitetskänsla, vilket är ett av deras huvudsakliga säljargument.

Emellertid är det skillnad på upplevd kvalitet och verklig kvalitet i bilar. Man kan idag hitta bilar med högre kvalitet vad gäller hållbarhet, ägande och utgifter än hos ovanstående premiummärken, till en betydligt lägre kostnad. Man får då förvisso göra avkall på lyxupplevelsen i kupén, men får ett betydligt mer ekonomiskt och ibland mer problemfritt bilägande då.

I denna brittiska undersökning listas bilmärkena efter hur ofta bilarna behövt lagas som försäkringsärenden och hur mycket det kostat. En mycket intressant lista, som jag tror speglar verkligheten ganska bra. Notera de tyska bilmärkenas placering, liksom två av de franska. Dags att avliva fördomarna om dessa märken. För många är även komfort och kvalitetskänsla viktiga faktorer (för att inte nämna säkerhet), och då får man titta på andra bilmärken på listan än de översta (förutom Lexus). Asiatiska bilar, samt en del tyska är nämligen rejält bullriga, och ofta stötiga också, vilket påverkar både komfort och säkerhet (föraren blir trött).

Det är lätt att bländas av säljarnas argument om ”kvalitet”, ”gedigenhet” etc., när man står vid en fin och ny bil, men det viktigaste i en kvalitativ bil finns inte i kupén, utan snarare i motorrummet, underredet och hjulupphängningen etc. Det som vi kan få problem med och bli tvungna att byta till höga kostnader.

Ett tydligt exempel på det jag vill säga är, att trots att Toyota är ett märke som år efter år kommer högst upp i rankinglistor avseende kundnöjdhet, uppskattad kvalitet, ekonomi, få antal verkstadsdagar/år etc. så räknas märket ändå inte som ett premiummärke. Premiummärke är alltså inte synonymt med kvalitet. Det handlar bara om image och upplevelser som man kan köpa för dyra pengar. Premiummärken kan ha hög reell kvalitet (t.ex. Lexus), men det behöver inte vara så. Exempelvis gjorde Mercedes från mitten av 90-talet tills nyligen en kvalitetsmässig djupdykning som saknar motstycke i bilvärlden. Likaså kan vanliga bilmärken hålla hög kvalitet (Toyota t.ex.), men många gör det ofta inte.

Tyvärr finns det negativa sidor hos alla bilmärken, även premiummärkena. Toyota t.ex. som håller mycket hög byggkvalitet har t.ex. ett undermåligt rostskydd, där nästan all form av underredsmassa och hålrumsvax saknas. Likadant är det för många andra märken. Asienbyggda och italienska bilmärken har dock sämst rostskydd överlag. Svenska och tyska märken, samt Renault har mycket bra rostskydd, men dessa märken har andra problem.

Ett bilval är alltså inte alltid enkelt. Varje bilköpare har sina prioriterade önskemål vad gäller egenskaper som kvalitetskänsla, faktisk kvalitet, säkerhet, ekonomi, rostskydd, bullernivå i kupén, andrahandsvärde, miljöegenskaper o.s.v. Därför krävs det mycket kunskap för att välja den bil som passar ens önskemål så bra som möjligt.

Lämna en kommentar